(pel Francesc, la Muntsa, la Maria O., la
Maria C. i el Simón) (també per la Guida)
Una qualificació és la traducció a una
classificació estandaritzada dels resultats d’una avaluació i té un objectiu d’informació o d’acreditació.
Fa referència a una escala numèrica (normalment de 0 a 10) o a una escala
graduada (normalment des de l’Insuficient a l’Excel·lent) .
La justícia té a veure amb donar a cadascú
allò que li correspon, d’acord amb els seus mèrits o les seves
característiques.
Una qualificació serà justa, per tant, si
s’adequa realment allò que s’avalua, si ho
tradueix fidelment, si ho reflecteix amb correcció.
Què és el que s’avalua a l’escola? O, millor,
dit, què és el que hauríem d’avaluar primordialment? Doncs l’assoliment d’una
competència. Més que no pas la
comprensió d ‘uns continguts o
l’assoliment d’uns coneixements.
En les últimes propostes curriculars, inclosa la que està en estadi d’esborrany, els anomenats criteris d’avaluació,
relacionats amb els objectius d’etapa o amb les competències (que s’han
desenvolupat i concretat per al final de l’etapa de primària) marquen allò que
determinarà l’èxit de l’alumne en l’assoliment dels objectius.
Històricament i fins ara la qualificació s’ha
entès especialment
a) Amb un criteri acreditatiu; dóna
fe d’uns nivells que permeten accedir a uns nivells superiors. Avui en dia, a
Primària això ja no és així.
b) Amb un criteri de valoració del
mèrit de l’alumne, de valoració de la relació “esforç-resultat” (com quan en un
restaurant parlem de la relació qualitat-preu). Això donava i dóna peu a respostes
del tipus premi-càstig.
Però , fent referència a aquesta visió
relacionada amb el mèrit, que és la que ens porta a l’aplicació de criteris de justícia
a una qualificació, cal dir que el mèrit
personal és una variable independent del nivell d’assoliment de la competència
(ja sabem que hi ha alumnes que ho assoleixen amb facilitat i d’altres amb gran
esforç). És possible, no, és segur que el mèrit i l’esforç de l’alumne s’han de
reconèixer i s’han d’informar. Però no ho barregem perquè sinó ens estem
carregant l’autèntic sentit de l’avaluació.
En aquest sentit, és inapropiat valorar si la
nota d’una àrea és justa o injusta per a l’alumne: el que importa és saber simplement és correcta o no,si tradueix correctament o no el nivell
competencial de l’alumne .
La nota té una tradició que ve de lluny i, per
tant, és teòricament comprensible per a
les famílies: els pares i les mares van tenir notes i per tant les entenen;
sovint més que els informes que se’ls faciliten. La nota, la qualificació,
ajuda en tant que simplifica la informació.
Però aquest avantatge és alhora un
inconvenient perquè impossibilita els
matisos de què està plena la relació educativa i perquè, fruit de la
interferència dels aspectes acreditatius del passat o de nivells superiors, estableix uns falsos nivells satisfactoris.
Què vol dir que 5 sobre 10 sigui suficient?
Què vol dir que n’hi hagi prou amb aprendre la meitat dels continguts? Què vol
dir que fallar tres preguntes de 10 sigui “Notable” (notable, vol dir que
destaca sobre els altres!). ¿Podem considerar “excel·lent” fer bé una cosa
senzilla , simplement perquè no hi ha cap error?
La nota, la qualificació, està, a més
relacionada directament amb un tipus
d’activitat d’avaluació, l’examen, que orienta l’aprenentatge cap a l’èxit
puntual i cap a l’aprenentatge efímer
més que no cap a la construcció d‘un autèntic coneixement durador.
En resum
que això de les notes li hem de donar un bon “revolcón”. Si en tenim
l’oportunitat, fem-ho.!
Buf! Que tranquil que m’he quedat!
Com ho
veieu?
Una abraçada
1 comentari:
Mai he deixat de tenir la il·lusió de que l´avaluació pogués ser justa ademés de correcta (m´ha agradat com ho has explicat). A l´IES de Sils, per exemple, té més pes la valoració de l´esforç (la valoració del procés, la del camí que hi ha entre l´inici i el final) que el resultat final. Te podies trobar un alumne brillant amb exàmens perfectes que no havien fet brot i que treien un 3.
Les altres preguntes... boníssimes, totalment d´acord. Les copiï-aferr: Què vol dir que 5 sobre 10 sigui suficient? Què vol dir que n’hi hagi prou amb aprendre la meitat dels continguts? Què vol dir que fallar tres preguntes de 10 sigui “Notable” (notable, vol dir que destaca sobre els altres!). ¿Podem considerar “excel·lent” fer bé una cosa senzilla , simplement perquè no hi ha cap error?
Publica un comentari a l'entrada