diumenge, 23 de setembre de 2007

Ensenyament Secundari

L'informe de l'OCDE sobre educació confirma el que es veu des de fa temps: que el sistema educatiu espanyol està absolutament encallat a Secundària. De vegades les dades objectives coincideixen amb les apreciacions subjectives fetes de converses de cafè, de comentaris dels fills que van a l'institut, de tertúlies radiofòniques amb les quals no sempre estàs d'acord (però és que de vegades les opinions discrepants de segons qui et reafimen en les teves conviccions). L'informe parla dels currículums massa carregats i de la falta d'atenció personalitzada com a causes importants del fracàs escolar en aquesta etapa. Fa temps que sostinc que la LOGSE no va ser la causa d'aquest desastre sinó precisament la seva aplicació poc valenta i les reticències del propi professorat a a reciclar-se i posar per davant la pedagogia i l'alumne en comptes del contingut de les matèries. He dit sovint que a Secundària el professorat està format en molts casos per professionals frustrats que no han pogut desenvolupar la seva vocació (d'historiador, biòleg, filòleg...) i han acabat sense voler-ho al món de l'ensenyament. I així el sistema no pot funcionar.