diumenge, 12 de gener de 2014

IX fòrum d'innovació educativa a l'ICE de l'UAB


http://ice.uab.cat/FORUM13/index.php


Algunes idees recurrents:


  • La innovació no pot ser una iniciativa individual. Imprescindible el treball en equip, imprescindible el treball de centre. ajudar-se amb el treball en xarxa.
  • Necessària una relectura i una reinterpretació del  currículum (no hi estic gaire d'acord; el currículum ja està prou bé: simplement no cal confondre'l amb els libres de text)
  • Necessitat d'explicar a les families. és normal que tinguin la percepció de l'escola de fa trenta anys. cal per a això convidar-les a entrar a l'escola!
  • El més difícil és perpetuar les innovacions. Problema de la inestabilitat de les plantilles.  Cal documentar! Dificultat de perpetuar innovacions d'Infantil a Primària, de la ESO al Batxillerat i a la Universitat
  • No deixar d'aprendre; el professorat aprèn de l'alumnat; l'escola aprèn de l'entorn
  • Necessitat de lideratges distribuïts; no a l'assemblearisme mal entès; tothom és capaç de liderar alguna cosa; confiança en les persones i en els processos
  • Escoltar l'alumnat
  • Hi ha un moment que les escoles fan un  click; no sabem com provocar-lo però sempre és a l'inici de la innovació
  • Aprenem dels errors i els fracassos


Algunes idees que destaco:


  • incorporar la recerca a les classes habituals més que dedicar-los estones pròpies (Ramon Grau)
  • trencar models mentals: públic-privat, esforç-motivació... (Màrius Martínez)
  • el més important és trencar barreres (Màrius Martínez)
  • practiquem la cultura de la possibilitat, el "i per què no?..."(Màrius Martínez)
  • Cal documentar; no només allò que va bé sinó també allò que no va bé!(Màrius Martínez)
  • Posar la tecnologia  en mans dels alumnes i no dels professors (Jordi Adell)
  • Mirar l'educació infantil Mirar l'educació informal
  • Tancar la porta de la classe i fer el que vols?  així no anem enlloc(Agnès Barba)
  • Els equips informatics ja detecten les emocions: (Joan Subirats)
  • Sistema nacional de masses educatiu public. Tot està en qüestió:  Nomes queda l'educatiu (Joan Subirats)


em sorprèn:
  • Comissions de treball 10pares 1mestre !!!!
  • Assemblees d'infants (escola Els Encants)

Frases
  • Per a la innovació és imprescindible la barreja de perspectives i sortir de la cultura de la queixa Roser Argemí)
  • Hem innovat pequè no podíem sobreviure d'una altra manera (Carme Oriol)
  • Les escoles descobreixen que hi ha coses que no estan bé i que no està bé que no ho estiguin (Màrius Martínez)
  • No tant "bones pràctiques" com "pràctiques de referència" (o res no és copiable) (Màrius Martínez)
  • Una dieta rica sempre és adequada encara que després en vingui una de pobra (sobre com justificar a les famílies el treball innovador que després no té continuïtat (Màrius Martínez)
  • La innovacio és fer coses estadísticament improbables (Martí Olivella)
  • No hi ha res mes pràctic que una bona teoria (Jordi Adell)
  • De les TIC en traiem el que hi posem(Jordi Adell)
  • La societat té problemes i la Universitat departaments (Joan Subirats)
  • LA innovacio de dretes està basada en la competivitat la d'esquerres en la col·laboració (Joan Subirats)
  • Com comencem? I.P.: Espais x trobarse J.S.: Pensar inductivament i no deductivament Mirar l'educ infantil i el lleure educatiu, píndoles d'experts Incrustar l'escola a l'entorn
Hauria preguntat
  • Davant de la complexitat del sistema ( del món) com prioritzem els aspectes que necessitem innovar?
  • Innovem de vegades en coses que no caldria innovar?
  • Són les competències bàsiques un component innovador per al sistema?
Hauria tuitejat

  • "Jornades pedagògiques: allò que alguns mestres consideren teoria allunyada de les aules"

A seguir:
Fernandez Anguita
Evgeny morozov